Ako sa zrodil šampión

30. december 2008 at 14:27 | Didi |  BIOGRAPHY - K. Raikkonen
Kimi Matias Raikkonen strávil svoje detstvo v dome v Espoo vo Fínsku, ktorý postavil jeho starý otec. Kimi sa narodil 17. októbra 1979. Má ešte staršieho brata menom Rami. Ich ťažko pracujúci rodičia Matti a Paula pilne pracovali, otec ako stavbár ciest a mama ako úradníčka. Mali skromný rozpočet, ale napriek tomu boli Raikkonenovci štastná rodinka a ich skromná usadlosť obklopená prírodou bola ideálnym prostredím pre dvoch hlučných mladíkov na rozvíjanie svojich pretekárskych základov.

Po prvýkrát bratia spoznali čaro motokrosových pretekov, keď mal Kimi len 3 roky. Presun k motokáram vydláždený cestou pre Kimiho (ktorý začal závodné petekanie na motokárach, keď mal 10 rokov) a brata Ramiho (ktorý sa napokon stal úspešným závodníkom rally) spravil prudký progres v motošporte, ktorý sa stal dosť nákladný. Otec Matti musel pracovať aj v noci ako taxikár a taktiež si privyrábal ako vyhadzovač v nočnom klube a peniaze odkladal na motokárové pretekanie.


Kimi bol zráhavý študent, ktorý využíval svoju školskú tašku ako sánky na sánkovanie dole zasneženými kopcami, bavil sa zimnými športami, najmä ľadovým hokejom, i keď napokon to vzdal, pretože neznášal vstávanie pre skoré ranné tréningy. V 16-tich rokoch odišiel zo školy a zapísal sa do kurzu pre mechanikov, považujúc toto remeslo za jedinú cestu ako zostať spojený s motošportom. Veľmi skoro sa ukázal Kimiho prirodzený talent a úspechy priniesli prvých sponzorov. Jeho rodičia sa tak už ďalej nemuseli trápiť kvôli financiám.

Nasledovala prudká séria úspechov vo Fínsku, v škandinávskych a európskych pretekoch motokár, ďalej presedlal do pretekárskeho vozu a okamžite vyhral dve britské majstrovstvá Formule Renault.
21-ročný Fín prekvapil v roku 2000 svet F1, keď ho angažoval Peter Sauber pre svoj tím. V tom čase však ešte nemal potrebnú superlicenciu a tak bol jeho štart v najlepšej súťaži sveta otázny. Kimi sa stal s 23 odjazdenými pretekmi jedným z najneskúsenejších pilotov, ktorí nastúpili do F1. FIA napokon Kimimu superlicenciu udelila, ale len podmienečne do konca sezóny. Ten čas však Raikkonenovi stačil. Jeho debut v Sauberi bol senzačný. V roku 2001 skončil na celkovom desiatom mieste v Pohári jednotlivcov, pričom dokázal získať 9 bodov a dve štvrté miesta v Kanade a v Rakúsku.
V tom čase už rodáka z espoo odporúčal Mika Hakkinen šéfovi McLarenu Ronovi Dennisovi. Raikkonena chceli McLaren i Ferrari. On sám však vedel, že v tíme z Maranella by bol odsúdený k úlohe tímovej dvojky Michaela Schumachera. Rozhodol sa preto pre strieborné šípy, u ktorých mal istotu voľnej súťaže.. Rok 2002 teda začal v McLarene.

Kimi pre McLaren nikdy nevydal menej ako maximum. Vždy jazdil na limite, niekedy prekonávajúc to najlepšie zo seba. Experti donekonečna chválili jeho otvorenosť, priamočiarosť, a predovšetkým bezchybný štýl jazdy. "Naozaj som nikdy nepremýšľal o tom, čo robím," povedal zriedkavo rozoberajúc seba samého. "Proste to robím."

Jeho päť sezón v McLarene splývalo s obdobím nerovnomerných výkonov, často nespoľahlivých, áut. Napriek tomu skončil na majstrovstvách druhý a to dvakrát (r. 2003 a 2005), vyhral 9 pretekov a skončil v top 3 na 36 podujatiach. Jeho pódiové umiestnenia a nasledujúce TV rozhovory odkryli na verejnosť skutočnosť, že Kimi je človek pokúšajúci sa utiecť pred všetkými týmito procedúrami. Málokedy usmievavý, monotónne mumlajúci stručné odpovede, Kimiho jediným cieľom bolo nasadnúť do auta a jazdiť. To ostatné, čo nasledovalo, bola len nutnosť, na ktorú si musel zvyknúť.

A predsa jeho súkromný život s kamennou tvárou tajomného Icemana, bol naklonený k dramatickému obratu roztápania sa. "Drunken Race Ace Kimi Bounced Out Of Lapdance Club For Fiddling With His Gearstick!" (Opitá pretekárska jednotka Kimi vyhodená z klubu Lapdance...) hlásal titulok v britských bulvárnych novinách. Španielske médiá radostne hlásali, že oddaná-vodka Flying Fína bola nájdená vedľa zhýralého Kimiho spiaceho mimo baru. V Monaku bol nachytaný a natočený na jachte, ako sa na hornej palube kymáca a nato padá na dolnú plochu, kde pristál na hlave.

"Čo robím v mojom súkromnom živote nemá nijaký vplyv na moju jazdu," oduševnene tvrdil. Pravdou je, že Icemanov súkromný život bežal hladko, v roku 2004 sa usadil, keď sa oženil s fínskou modelkou a bývalou Miss Škandinávia Jenni Dahlman.

V ich prepychovom švajčiarskom dome bolo množstvo izieb nielen pre nich samotných, ale aj pre ich dvoch psov a Kimiho zbierky. Keď sa Kimiho spýtali, čo je z jeho majetku pre neho najcennejšie, odpovedal: "Moja manželka a moje Ferrari Enzo."

V roku 2007 začal jazdiť pre veľmi silný tým v F1, Ferrari. (Údajne s platom 41 miliónov $ ročne) vyplnil dôležité miesto po odchádzajúcom 7-násobnom majstrovi sveta Michaelovi Schumacherovi, ktorého jedinečná etická práca a tímové vodcovské kvality neboli súčasťou Raikkonenovho repertoáru, ktoré vypadalo viac blízke minulému majstrovi. Týždeň pred jeho debutom s tímom, bol nový člen Ferrari vo Fínsku, kde vyhral nebezpečné preteky snežných skútrov. Zaujímavosťou je, že bol zapísaný a jazdil pod pseudonymom ´James Hunt´. Keď neskôr rovnaký ´James Hunt´ spolu s kamarátmi súťažil na pretekoch motorových člnov, prevlečení v obleku za gorilu, Kimi povedal, že bol zapísaný pod menom jeho hrdiny ako odplata médiám senzáciovať jeho osobný život. Taktiež sa ohľadom prevlekov vyjadril: "Áno, ale bol som to skutočne ja? Neviete. Získali sme trofej. Boli to len preteky motorových člnov a išli sme tam pre zábavu," dodal Kimi. (Zaujímavosť: tú cenu získali za najlepšie oblečenú posádku :D)

Hneď prvý závod za Ferrari vyhral , keď štartoval z pole position a taktiež si pripísal najrýchlejšie kolo. V predposledné preteky bol tretí v tabuľke jazdcov za súpermi z McLarenu - Fernandom Alonsom (idúcim za tretím titulom posebe), a Lewisom Hamiltonom, (začiatočníkom, ktorý prekonával rekordy). Kimi vtedy strácal 17 bodov na prvú priečku v pohári jazdcov. Málokto veril, že sa ešte môže dotiahnuť a získať titul. Kimi však do posledného závodu vyhlasoval, že nemá čo stratiť a do boja o titul vložil maximum. Až v posledný finálový deň v Brazílii sa rozhodlo o víťazovi. Flegmatický Fín sa postaral o senzáciu, keď tieto preteky vyhral a stal sa majstrom sveta 2007 rozdielom len jedného jediného bodíka pred jeho najväčšími súpermi z McLarenu.

Na pódiu vypil toľko šampanského, koľko striekal, a konečne usmievavý ´Iceman´ prelomil mlčanie s naozajstným prívalom slov. "Som veľmi šťastný. Prišiel som tu s ničím, ale moja rodina, priatelia a sponzori mi pomohli dostať sa tu. Ľudia sa na mňa pravdepodobne budú pozerať inak a budú si vymýšľať viac príbehov o mne, ale ja chcem viesť rovnaký život. Nezmenil som sa doteraz a nezmením sa ani v budúcnosti."

Posledné dve sezóny ale majstrovi sveta nevyšli tak ako predpokladal. V roku 2008 sa mu nedarilo ani v kvalifikáciách, kde ho jasne porážal jeho tímový kolega Felipe Massa. Sám Kimi to vtedy opísal takto: "Minulý rok nebol taký, ako som chcel," priznal Raikkonen a pokračoval: "Ale to je už minulosť a v tomto roku sa pokúsime opäť zabojovať o titul." V roku 2009 k tomu ale chýbalo dobré auto. Po tom, čo mal Felipe Massa vážnu nehodu, Kimi bol čoraz častejšie na stupňoch víťazov a dokázal tiež vyhrať jedinú VC tímu Ferrari a to v Belgicku, kde sa Kimimu vraví i "Kráľ Spa". Mnohí ho chválili a nevedeli prísť na to, ako mohol s takým autom vyhrať. Auto bolo totižto veľmi ťažko ovládateľné, čo nezvládali Massovi náhradníci Badoer ani Fisichella.

Už počas sezóny sa hovorilo, že do Ferrari by mal prísť Alonso a po tom, čo tím oznámil nového sponzora Santander sa napokon aj príchod Alonsa stal skutočnosťou. Tím Ferrari tak uvoľnil i napriek tomu, že s ním mal platnú zmluvu. Kimi z F1 odchádzal s bilanciou 18 víťazstiev, 62 pódiových umiestnení a 16 pole position.

Po odchode z Ferrari sa Kimi rozhodol úplne opustiť Formulu 1 a prijal novú výzvu v podobe jazdenia v rely. Vo WRC sa upísal juniorskemu tímu Citroen. Jeho spolujazdcom a navigátorom sa stal skúsený Kaj Lindstrom. V prvej sezóne spolu nazbierali celkovo 25 bodov.

Hoci v tú sezónu so spolujazdcom Kajom nevyhrali s C4-kou žiadne preteky WRC (najlepším umiestnením bolo 5. miesto v Turecku), podarilo sa im triumfovať na Rely Vosgien vo Francúzsku a tiež ako prvý jazdec F1 vyhral Kimi rýchlostnú skúšku vo WRC na Rely Nemecka 2010.


V sezóne 2011 jazdil Fín vo svojom vlastnom tíme Ice 1 Racing World Rally Team. Riadil auto Citroen DS3 WRC. Jeho navigátorom bol opäť Kaj. Kimiho skúsenosti v rely narastali a častejšie sa dostával na body. Celkovo ich v tú sezónu s Kajom nazbierali 34.

Koncom roka 2011 prišla nečakaná správa, a to, že majster sveta F1 z roku 2007 sa vracia do kráľovskej motoristickej triedy. Kimi podpísal s tímom Lotus Renault GP (neskôr Lotus) dvojročnú zmluvu. "Rozhodnúť sa pre Renault nebolo náročné. Veľmi ma oslovili ambície tímu. Už teraz sa teším, že zohrám dôležitú úlohu pri útoky na popredné priečky," povedal Kimi. A naozaj aj zohral. Do konca sezóny bojoval o titul a niekoľkokrát stál na pódiu, v Abú Zabí dokonca vyhral závod.



Sezónu 2013 začal Kimi s Lotusom senzačne, keď hneď úvodnú VC vyhral a podarilo sa mu dosiahnuť i množstvo druhých miest, žiaľ vždy kúsok chýbal k ďalšiemu víťazstvu. Koncom roka Kimi zverejnil šokujúcu správu, Lotus mu v tú sezónu nevyplatil ani cent. Nielen pre problémy s vyplácaním mzdy sa Iceman rozhodl pre odchod z tímu.



Po rokovaniach sa napokon dohodol s tímom z Maranella. Ferrari, ktoré si pre rok 2010 ponechalo Felipeho Massu a vyhodilo Kimiho kvôli príchodu Fernanda Alonsa, tak paradoxne po rokoch neúspechu prepustilo Massu a znovu uvítali Kimiho. Tým pádom sa vytvorila zaujímaví tímová dvojica Kimi Raikkonen/Fernando Alonso a môžeme očakávať naozaj vzrušujúcu sezónu...

Sezóna 2014 sa však pre Kimiho ako aj pre celé Ferrari nevyvíjala podľa predstáv. Tím Scudria Ferrari získal v tejto sezóne 216 bodov, čo stačilo len na 4 miesto v PK, čo spôsobilo v Scuderii veľké zemetrasenie. Kimi obsadil v konečnom poradí 12. miesto s päťdesiatimi piatimi bodmi.


Z tímu Ferrari počas sezóny 2014 odišlo viacero kľučových osobností. Šéf tímu Domenicalli, šéf motorárne Marmorini...Tombazis a ďalší. Zo svojej pozície prezidenta Scuderie Ferrari odstúpil aj Luca DiMontezemolo.

Kreslo prezidenta SF prevzal šéf Fiatu Sergio Marchionne a šéfom tímu sa stal Marco Mattiacci, ktorý koncom sezóny oznamuje angažovanie pre sezónu 2015 4-násobného majstra sveta Sebastiana Vettela, ktorý prevezme sedačku na po frustrovanom Fernandovi Alonsovi. V závere roka Sergio Marchionne oznamuje ešte jednu zmenu a to na poste šéfa tímu, keď Mattiacciho strieda "Marlboro Man" Maurizio Arrivabene.


Sezóna 2015 vo videu:


Sezóna 2016 vo videu:


Sezóna 2017 vo videu:

 

1 person judged this article.

Comments

1 Jaja Jaja | 1. january 2009 at 11:38 | React

Boze taky chutnucky :DDDD

2 Didi Didi | 2. january 2009 at 20:33 | React

jj celý on hh

3 elia elia | 12. august 2009 at 10:29 | React

je to fakt super chalan§§ :D  :D

4 hotmaIl sign in hotmaIl sign in | Email | Web | 21. june 2018 at 12:15 | React

Thanks for the information.

New comment

Log in
  Don't you have your own web yet? Create it for free on Blog.cz.
 

Actual articles

Advertisement
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
© kimiraikkonen.er.cz / raikkonen-f1.blog.cz | Kimi Raikkonen Fan Site | © 2008 - 2018, All Rights Reserved |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------