March 2012

Video: Sky Sports F1 - The F1 Show venovaná Lotusu + rozhovor s Kimim *AKTUALIZOVANÉ

31. march 2012 at 18:58 | Didi |  VIDEOS
Pozrite si celý program The F1 Show venovaný Lotusu, v ktorom nájdete i rozhovor s Kimim Raikkonenom, ktorého vyspovedal Ted Kravitz:



Pozn: Zajtra prinesiem preložený rozhovor s Kimim.

Prvé šasi Lotusu čakajú veľké testy v Európe i v USA

30. march 2012 at 17:25 | F1.sk, Lotus F1 Team |  NEWS
Šasi Lotusu označené ako E20-01 dorazilo v stredu do sídla tímu v Enstone a do svojej opatery si ho vzal manažér pretekárskeho tímu Paul Seaby. Ten v rozhovore pre oficiálnu stránku britského tímu prezradil, čo všetko teraz na šasi čaká. V Sepangu bolo pomerne výrazne poškodené, čo bolo dôsledkom kolízie Romaina Grosjeana s Michaelom Schumacherom a súčasne aj výletu do štrkovej zóny.

"Vo výskumno-vývojovom centre nás čaká sedem previerok a okrem toho jeden aerodynamický test v Amerike," prezradil Seaby. "Šasi, ktoré tu máme, je Romainove auto z Malajzie. Je to E20-01. Pôvodne sme neplánovali priniesť domov práve toto šasi, ale po udalostiach zo Sepangu a vzniknutej škode to malo význam. Treba ho totiž opraviť a súčasne s ním vykonáme aj všetky ostatné testy, ktoré potrebujeme."

"Počas najbližších niekoľkých pretekov budeme mať aj naďalej tri autá, s ktorými budeme pracovať, keďže štvrté šasi vymení toto prvé už od Číny. Sedem testov zvládneme v priebehu víkendu a posledný bude nasledovať okamžite potom, ale E20-01 bude mimo akcie približne do konca apríla, kedy bude pripravené letieť na Veľké ceny Španielska a Kanady - ak to teda bude potrebné. Nevyraďujeme ho z prevádzky, pretože aj naďalej je to dobré šasi," pokračoval odborník.

Do pretekov v Číne ostávajú ešte dva týždne, čo je pomerne dosť času, ale súťažná výbava sa do najľudnatejšej krajiny sveta poberie už v závere budúceho týždňa. Toto šasi to teda nemôže stihnúť. "Auto najskôr na siedmich testovacích stanoviskách čaká simulácia blížiacich sa pretekov. Po problémoch z predsezónnej prípravy to budú prvé okamihy, počas ktorých bude mať výskumno-vývojové centrum šancu zasiahnuť a popracovať na nastavení. Veríme, že už teraz máme dobrý základný setup, ale nikdy nevieme, čo ešte odhalíme."

"Auto dorazilo v stredu a do piatka musí byť pripravené. Na testovacích stanovištiach potom bude do pondelka, takže na jeho prípravu máme pár dní. Po týchto testoch ho okamžite ´vyzlečieme´ a začneme pripravovať na veterný test. Kompletizácia tohto všetkého trvá deväť pracovných dní," prezradil Paul Seaby, ktorý zdôraznil, že aj keď zdanlivo ide o dostatočný čas, nie je to také jednoduché.

Aerodynamické testy sa uskutočnia v Severnej Karolíne v USA. "Tam využívame aerotunel v plnej veľkosti 1:1, ktorý nám umožní napodobniť tok vzduchu okolo skutočného auta a uvidíme, ako sa správa. Je to veľmi cenný a kontrolovaný spôsob analyzovania auta za súčasnej konfigurácie. Zíde sa nám pri porovnaní s dátami zo 60-percentného aerotunela a z našich CFD zariadení. Súčasne je to aj dobrá

Kimi: Ak chcete pretekať, je nevyhnutné prijať aj zvyšok

30. march 2012 at 13:14 | Didi |  NEWS
Prečítajte si rozhovor s Kimim Raikkonenom, ktorý poskytol ešte cez víkend v Malajzii serveru F1.com.

Kimi, je opätovné pretekanie v F1 také zábavné ako ste dúfali?
"Všetko je to rovnaké ako predtým. To sa nezmenilo. Ale auto je dobré, takže to je vždy o niečo príjemnejšie. Ak ste na 15. mieste, potom to samozrejme nie je nikdy príjemné. Pokiaľ ide o padok, tak som naozaj neočakával, že to bude inak než keď som odchádzal, ale tím je príjemný, takže sa cítim veľmi pohodlne."

Takže moc sa toho nezmenilo. Pôvodne ste odišiel z nejakého dôvodu, takže teraz budete môcť tieto dôvody strpieť?
"Milujem pretekanie. A ak chcete pretekať, potom je nevyhnutné prijať zvyšok. Niekedy na to prídete pri svojom druhom pokuse."

Ako by ste zhrnul svoj prvý závod. Bola to ako zvyčajne práca alebo ste sa musel najprv zahriať?
"Urobil som chybu v kvalifikácii, takže som sám seba dal do veľmi zlej pozície, ale aspoň v závode z toho niečo vzišlo. Vzal som to celkom z opatrna, pretože som sa nechcel do toho vrhnúť príliž zhurta a potom vypadnúť. Pokiaľ ide o penalizáciu a stratu piatich miest na štarte (v Malajzii), som na penalizácie zvyknutý, počas svojej kariéry som ich mal nespočetne." (smeje sa)

Bolo nepríjemné vidieť vášho tímového kolegu Romaina Grosjeana štartovať v Melborne z tretieho miesta?
"Nie - vedeli sme, že sme to spackali. Ale také je pretekanie. Niekedy ste v kvalifikácii najrýchlejší a niekedy pomalší. Ale body sa dostávajú v pretekoch."

Takže ste bol naštaný, že ste to pobabrali?
"Zavinili sme si to sami, takže my sme tí, ktorí sú na vine. Takže aký by mal zmysel plakať teraz nad rozliatym miekom? Som dosť dlho v tomto biznise, aby som poznal vzostupy a pády závodenia. Nie je to prvýkrát, čo som musel skončiť v prvej časti kvalifikácie - tak to chodí."

Objavili sa fámy, že vaša prezývka by sa mohla zmeniť z ´Ice man´ na ´NIce man´ (z ľadového muža na milého muža, ale je to aj slovná hračka). Ako sa vám to páči?
"Sú to všetko len fámy. Tieto veci tvoria hlavne médiá. Je to všetko nezmysel!"

Čo pociťujete keď vidíte, že váš bývalý tím Ferrari sa tak trápi?
"Je mi to jedno. Snažíme sa poraziť všetky tímy a Ferrari je len jedným z nich. Ak to robia slabo, je to pre nich zle, ale aj keď sme pred nimi, je mi to úplne jedno. A ak budú lepší než my, je to znamenie, že sa musíme zlepšiť."

Slade: Kimi je späť v top forme!

29. march 2012 at 19:34 | Didi |  NEWS
Po prvých dvoch závodoch v tejto sezóne je Raikkonenov závodný inžinier Mark Slade presvedčený, že Kiími je opäť v top forme napriek dvom rokom strávených mimo F1.

"Podľa mňa je to rovnaký mladý chalan, z ktorého sa stala superstar, keď prišiel na scénu. Vyzerá v takej kondičke ako predtým a podľa toho čo vidím je vo vrcholovej forme," povedal Slade v rozhovore pre Autosport.

"V Melbourne hľadal stále trochu pôdu pod nohami a boli tam niektoré veci v nastavení, u ktorých som si hovoril, no, až sa dostaneš do tempa, takto to nebudeš chcieť, ale nateraz to tak necháme. Ale tento víkend boli už jeho poznámky o tom, ako to chce zmeniť a bolo to to, čo som očakával. To znamená, že už je v tom úplne späť."

Slade o Kimiho jazdeckom štýle povedal: "Má veľmi jemný jazdecký štýl a to znamená, že často môže riadiť o niečo ostrejšie auto než ostatní jazdci, ktorí sú pri riadení agresívnejší. Myslím, že to je jeho silná stránka."

Slade tiež bližšie popísal jedinečnú a nezávislú povahu Icemana. "Nevzrušuje sa tým, čo sa deje okolo neho a má veľmi dobrú spätnú väzbu v tom, čo treba zlepšiť. Je veľmi nezávislý a nechce, aby pre neho robili veci ostatní ľudia. Chce si sám nasadiť svoju prilbu, sám si napojuje vysielačku.. nechce, aby sa okolo neho hemžili ľudia. Vďaka tomu sa môže sústrediť a mať odhodlanie, čo je pre túto prácu veľmi dobré. Boli chvíle, keď minútu pred jeho kvalifikačnou jazdou bolo jeho auto stále vo vzduchu a on tam len sedel a predpokladal, že sa všetko vyrieši. Ostatní jazdci by z toho boli nervózni, ale Kimimu musíte skoro poklopať po helme, aby ste ho prebrali, a potom vyrazí."

Slade v minulosti pracoval s niekoľkými majstrami sveta. V rokoch 1998-2001 bol závodným inžinierom Mika Hakkinena, v rokoch 2002-2006 potom pracoval s Kimim, v roku 2007 s Fernandom Alonsom a v roku 2011 s Michaelom Schumacherom.

"S Kimim som mal asi najbližší vzťah, i keď si myslím, že som vychádzal dobre so všetkými. S chalanmi tohto kalibru viete, že všetko vaše úsilie sa rýchlo vráti. Preto to všetko stojí za to."

I keď mnohí pochybovali o Kimiho dôvodoch pri návrate do F1, Slade od začiatku - ako ho Fín kontaktoval - vedel, že to s návratom mysllí vážne.

"Myslím si, že niektorí ľudia si neboli istí, či sa Kimi vracia zo správnych dôvodov, ale ja som veril, že keď mi volá a pýta sa ma, či sa chcem pridať, tak ma nesklame a že to myslí úplne vážne. Nikdy

Karun Chandhok: Kimi má viac talentu od Boha ako väčšina ostatných jazdcov na svete

29. march 2012 at 14:03 | Didi |  NEWS

Karun Chandhok napísal pre ESPNF1 svoje review z Malajzie a nezabudol spomenúť i Kimiho Raikkonena a jeho výkony po návrate do Formule 1 po dvoch rokoch.

"Každého zaujal Fínov návrat do F1 - žiaden zmätok okolo, hneď na svojej starej rýchlosti, dobrý v súbojoch koleso na koleso a podľa všetkého pomáha tlačiť Lotus z ich problémov z roku 2011. Ale mali by sme byť tým prekvapený? Je to koniec-koncov majster sveta, ktorý dostal od Boha viac talentu ako väčšina ostatných ostatných jazdcov na tejto planéte!"


Kimiho review o VC Malajzie

28. march 2012 at 18:10 | Didi |  NEWS
Kimi Raikkonen napísal na svoju stránku svoje dojmy z Malajzie:

"No, dva závody za nami, osemnásť pred nami. Zatiaľ je to pre mňa viac-menej dobré. Samozrejme som sa bavil.

Nikdy neviete, čo sa v pretekoch stane, ako napríklad na VC Malajzie. V závode, kde tak prší a nachvíľu ho musia zastaviť, sa tiež otvára šanca pre menej konkurencieschopné autá. Ak bude vaše načasovanie dokonale presné, budete mať voľnú cestu, máte dobrú viditeľnosť a môžete bojovať o prvenstvo. Kiežby to tak bolo v našom prípade... ale je zbytočné sa k tomu vracať, keďže sa na výsledku už nič nezmení.

Tím pracoval veľmi tvrdo a je zrejmé, že máme dobré a solídne auto. Všade je rýchle. Počasie a niektoré udalosti v priebehu závodného víkendu nám nepomohli, ale taký je motošport. Musíte sa vyrovnať s tým, ako čo príde a vyťažiť z toho maximum.

Po piatkových tréningoch sme mali nejakú prácu. Auto nepracovalo správne. Chýbal nám prítlak, niečo nebolo v poriadku s podlahou a v poslednej dobe sme odsúvali KERS. Chlapci teda zamakali. Dali novú podlahu, zmenili nastavenie a auto bolo potom oveľa lepšie. Škoda tej prevodovky, ktorá sa v Melbourne prehrievala. Tím sa teda rozhodol vyhnúť všetkým rizikám nedokončenia v závode, takže sme ju pred 3. voľným tréningom vymenili. To samozrejme znamenalo penalizáciu a stratu piatich miest na štartovom rošte.

Auto bolo v kvalifikácii veľmi dobré. V poslednej jazde v 3. časti kvalifikácie som pri výjazde zo zákruty urobil chybu. Stratili sme tak nejaký čas, takže to mohlo byť lepšie než piate, štvrté alebo dokonca tretie miesto. Cítil som, že auto má rýchlosť.

Závod bol jeden z tých typických rizikových závodov tropickej krajiny s prívalovými dažďami. Na mokrých pneumatikách to bola pre mňa premiéra. Keď zhasli svetlá, vzal som to z opatrna, pretože som jednoducho nevedel, ako sa budú správať pneumatiky. Pred tým sme s pneumatikami do dažďa urobili len jedno inštalačné kolo, takže sme ani nevedeli ako upraviť predné krídlo pre mokrý závod. Ale štart bol OK, vlastne sa nám podarilo získať niekoľko miest, ale potom sa predo mnou stala nehoda, takže som musel vyjsť, rovnako ako v Austrálii, na trávnik, aby som sa im vyhol. Stratil som pár miest.

Auto bolo dobré. po safety car situácii som bol za Vettelom. S ľahkosťou sme nasledovali Red Bull a na niektorých miestach sme boli rýchlejší my a na niektorých zas oni. Bolo veľmi zložité sa ho pokúsiť predbehnúť, takže sme len sedeli a čakali, kým trať vyschne. Zvyšok závodu so slikmi bol viac-menej len o udržaní si piateho miesta.

Mohli sme ísť rýchlejšie, ale začalo sa veľmi stmievať a bolo veľmi ťažké vidieť, kde sú mokré miesta na trati. Takže bolo lepšie poistiť si pozíciu a neriskovať až tak. Teraz máme 16 bodov. Je to lepšie ako nič, ale mohlo to byť lepšie. Auto sa správa veľmi dobre.

Pre nasledujúci závod v Číne budeme mať nejaké nové diely, takže by sme mali byť konkurencieschopní i v Šanghaji."

Kimi Sebastiana Vettela neprekvapil

28. march 2012 at 15:59 | Didi |  NEWS

Aktuálne dvojnásobný majster sveta F1 Sebastian Vettel vyzval majstra sveta z roku 2007 Kimiho Raikkonena na odvetný zápas v bedmintone. Nad Kimim ešte nikdy nevyhral, preto posledné dva roky tvrdo trénoval.

Ako už iste viete, obaja kamaráti si zahrali minulú stredu v Kuala Lumpur a tento súboj vyhral zatiaľ neporazený Kimi. Fín však naozaj postrehol Sebastianovo zlepšenie, ktoré Nemec koncom minulého roka avizoval.

"Sebastian sa v hre zlepšil. Ale stále ma neporazil," povedal pre Turun Sanomat Kimi.

Čo sa týka priebežného poradia v F1, tam vedie z týchto dvoch jazdcov Vettel, ktorý má však len o dva body viac ako Kimi.

"Nie som vôbec prekvapený Kimiho rýchlosťou. Videli sme, že má auto, ktoré je všade rýchle. Už pred kvalifikáciou sme vedeli, že Lotus je jedným z tých tímom, v ktorom budeme mať silnú konkurenciu," povedal počas víkendu v Malajzii Vettel.

Fittipaldi: Lotus spravil najväčšie pokroky

28. march 2012 at 11:30 | F1.sk, Lotus. Didi |  NEWS
Emerson Fittipaldi získal v roku 1972 s Lotusom prvý zo svojich dvoch majstrovských titulov v F1 a dlhú dobu bol najmladším jazdcom, ktorému sa to podarilo. Od jeho úspechu uplynie už 40 rokov. Brazílčan neskôr dvakrát triumfoval aj na Indy500 a v súčasnosti je vyslancom skupiny Lotus. V aktuálnom rozhovore reaguje na Veľkú cenu Malajzie pre rok 2012 a na tím Lotus.

Nová sezóna vyzerá sľubne, môže sa zaradiť medzi klasické. Sedeli ste počas doterajších pretekov pri telke ako prikovaný?
"Preteky sú napínavejšie, ako v minulom roku. Je skvelé vidieť, že tímy sú si navzájom vyrovnanejšie a niektoré sú dokonca rýchlejšie ako Red Bull. Štartové pole so šiestimi majstrami sveta a množstvom talentu je skvelé."

Po dvoch pretekoch všetko nasvedčuje tomu, že Kimi Räikkönen nestratil nič zo svojej rýchlosti. Prekvapilo vás, ako rýchlo si zvykol na formulu 1?
"Prekvapilo ma, že Kimi je okamžite v starej forme. Aj Michael Schumacher je v tomto roku opäť vo forme, ale potreboval dva roky na to, aby sa do nej dostal. Kimi bol na tejto úrovni od prvého testu."

Romain Grosjean odjazdil ďalšiu výbornú kvalifikáciu, ale preteky ukončil už po štyroch kolách v štrku. Čo by ste mu poradili?
"To isté, čo by som poradil aj každému inému a hlavne mladému jazdcovi: na to, aby niekto prišiel do cieľa prvý, potrebuje najskôr vôbec prísť do cieľa."

Aké silné je podľa vás jazdecké zloženie Räikkönen/Grosjean v porovnaní s ostatnými tímami?
"Na štarte je viacero silných dvojíc a Lotus v tomto nie je výnimkou. Vďaka Kimiho forme a predvedenej rýchlosti Romaina sa výsledky určite dostavia."

V Malajzii sme zažili takmer hodinové prerušenie pretekov, červené vlajky. Aká ťažká je takáto situácia pre jazdca, ktorý musí udržiavať koncentrovanosť?
"Som rozhodne za to, aby sa preteky pri takomto nebezpečenstve aquaplaningu prerušili. Jazdec je v takýchto situáciách kompletne bezmocný. V tomto konkrétnom prípade podľa mňa červená vlajka pretekárom dokonca vyhovovala, pretože po nej mohli bez problémov opäť pokračovať."

Lotus opäť ukázal, na čo ako tím môže mať. Vzhľadom na penalizáciu Räikkönena (posun na štarte o 5 miest) pre poruchu prevodovky ale neprišiel najoptimálnejší možný výsledok. Ako je na tom podľa vás Lotus v porovnaní s McLarenom, Red Bullom, Mercedesom a Ferrari?
"Lotus dosiahol najväčšie pokroky spomedzi všetkých tímov. Som veľmi hrdý na to, že 40. výročie môjho prvého majstrovského titulu môžem osláviť spolu s Lotusom a veľmi ma teší, že značka je opäť vážnym konkurentom. Veľmi dobre poznám mnoho ľudí z tohto tímu a som presvedčený o tom, že môžu odviesť niečo veľké. Pred novým manažmentom a hlavne pred mojim kamarátom Ericom Boullierom mám veľký rešpekt."

Fotky: Otvorenie obchodu Lotus v Libanone (marec 2012)

27. march 2012 at 22:00 | Didi |  NEWS
Fotky z Libanonu:


(pre zobrazenie všetkých fotiek klikni na obrázok)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
© kimiraikkonen.er.cz / raikkonen-f1.blog.cz | Kimi Raikkonen Fan Site | © 2008 - 2018, All Rights Reserved |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------