May 2013

Ako Kimi takmer prespal svoje prvé preteky

31. may 2013 at 10:00 | F1.sk, MTV3 |  NEWS
Kimi Räikkönen začal svoje pôsobenie v efjednotke v roku 2001 ako jazdec Sauberu, pričom vôbec to takto nemuselo byť. Šancu mohol vďaka Red Bullu dostať celkom iný jazdec. Na tieto okamihy si v rozhovore pre blog Dimitrisa Papadopoulosa na stránke MTV3 zaspomínal Fínov bývalý pretekový inžinier Jacky Eeckelaert.

"V tom čase bol Red Bull sponzorom Sauberu a Dietrich Mateschitz chcel, aby si tím upísal Enrique Bernoldiho," spomína Eeckelaert. "Bernoldi bol veľmi rýchly jazdec, ale v Kimim som nevidel len rýchlosť, no aj jeho odhodlanosť. Myslel som si, že by pomohol viac ako Bernoldi. V Mugelle sme teda absolvovali ďalšie testy s Kimim a Bernoldim. Po stránke dosiahnutých časov boli podobní, ale požiadal som ich o stinty zložené z desiatich meraných kôl, kde sme už mohli vidieť rozdiel. Enrique začal byť po niekoľkých kolách nekonzistentný, zatiaľ čo u Kimiho to takto nebolo. Išiel ako hodinky a od toho okamihu bolo jasné, koho treba vziať."

A tak padlo rozhodnutie, že švajčiarska stajňa staví na neskúseného blonďáka, ktorý v prvom rade potreboval odjazdiť čo najviac kilometrov. "Na to, aby ste vyhrali v F1, vám nestačí jazdiť dvadsať alebo tridsať minút. Nie je to ako v motokárach či v sérii Formula Renault. Preteky formuly 1 trvajú minimálne hodinu a pol. V tom čase sa smelo dotankovávať, takže sme ho pripravovali na približne dvadsať okruhov a následný pitstop. Práve na toto sme sa museli koncentrovať počas zimy. Myšlienkou bolo dvadsať okruhov."

Rodák z Espoo sa musel podrobiť intenzívnemu tréningovému programu. "Testovacie dni sme končili o piatej popoludní a niekedy mal svoj program hotový už o 45 minút skôr," spomína Jacky Eeckelaert. "Väčšina jazdcov sa potom vrátila do svojich motorhomov, kde sa venovala iným veciam, ale u Kimiho to takto nebolo. Prišiel za mnou a opýtal sa, či môže ísť na ďalšiu dlhú jazdu. Po fyzickej stránke sa výrazne zlepšil už za veľmi krátke obdobie. Naučil sa mnoho vecí a zaujímal sa len o víťazenie."

Prvé preteky nasledovali v roku 2001 v austrálskom Melbourne. Kvalifikácia priniesla trináste miesto, pričom skúsenejší Nick Heidfeld sa so Sauberom dostal na desiatu priečku. Nebolo to zlé. Napätejšie chvíľky ale prišli niekoľko okamihov pred pretekmi. "Ostávalo už len päť minút do otvorenia pitlane a Kimi v garáži nebol," spomína Eeckelaert s úsmevom. "Nikde sme ho nevedeli nájsť! Zašli sme za ním do motorhomu a našli sme ho spať. To bol jeho spôsob relaxu, aj keď ho čakali len prvé preteky F1! ´Čo? Už? Idem, idem.´ Pamätám si tieto jeho slová. Všetko mal úplne pod kontrolou."

"Pred pretekmi som mu poradil, aby makal až do posledného kola. Aj keď nie ste na bodoch, je to dôležité. Po pretekoch potom auto rozoberáme a všetko kontrolujeme, takže sme potrebovali vedieť niečo o problémových súčiastkach a o tom, čo treba predizajnovať. Auto sme museli udržiavať pod neprestajným tlakom, aby bolo v ďalších pretekoch všetko bezproblémové. Ak totiž zlyhá niekoľko okruhov pred koncom, treba zmenu dizajnu," vysvetľuje inžinier.

Kimi Räikkönen napokon prišiel do cieľa na siedmom mieste za Heinzom-Haraldom Frentzenom, ale 25-sekundové tresty dostali Olivier Panis a Jos Verstappen. Fín sa tak posunul o jedno miesto na šiestu pozíciu a zabodoval už pri svojom debute. Aj jeden bodík sa rátal. "A to všetko preto, lebo makal do posledného kola a bol dostatočne blízko pre prípad takéhoto trestu," hovorí Jacky Eeckelaert. "Po pretekoch som sa ho opýtal: ´No čo na to hovoríš? Prvé preteky a hneď na bodoch?´ On sa na mňa pozrel bez akéhokoľvek výrazu v tvári a odpovedal: ´Zdolať treba ešte piatich.´"


Pozn: V článku ´Ako bol objavený Kimi Raikkonen´ si môžete pečítať ďalšie zaujímavosti.

Fotky Kimiho z Monaka 2013 II

30. may 2013 at 15:00 | Didi |  NEWS
Ďalšie fotky Kimiho z Monaka:



Novým partnerom Lotusu spoločnosť EMC

30. may 2013 at 10:38 | F1.sk |  NEWS

Stajňa Lotus získala nového partnera, ktorým sa stala americká IT spoločnosť EMC. Táto spolupráca by mala podľa dohoda trvať nasledujúce štyri roky a mala by zvýšiť kvalitu vývoja monopostu pre rok 2014.

López: Určite nenasadíme neotestované gumy

29. may 2013 at 23:26 | F1.sk |  NEWS

Pirelli napokon ustúpilo od myšlienky dodať pre Veľkú cenu Kanady nové pneumatiky. A je to celkom pochopiteľné, keďže zatiaľ ich nikto neotestoval. V piatkových montrealských tréningoch sa objavia aspoň na skúšku a potom uvidíme čo ďalej.

"V pretekoch nebudeme jazdiť s pneumatikami, ktoré ešte neboli otestované," odkazuje majiteľ Lotusu Gérard López pre Auto Motor und Sport. "Určite nepripustíme ani pneumatiky, ktoré zmenia hierarchiu. To by bolo zo športového hľadiska neférové."

"Ak by odrazu začal vyhrávať tím, ktorý mal predtým s pneumatikami problémy, tak by si ľudia svoje televízory vypli. Cítili by sa oklamaní," tvrdí zástupca stajne, v ktorej pôsobia Kimi Räikkönen a Romain Grosjean.

López neberie ani zdôvodnenia hovoriace o delaminovaní a s tým spojeným znižovaním bezpečnosti: "Guma, ktorá príde o časť behúňa, je predsa bezpečnejšia ako tá, ktorá pukne. Nechápem, že sa z toho urobila taká aféra. Tu však ide o peniaze a o politiku."

Za žiadnu cenu sa vraj nesmie rozhodovať len v kanceláriách a spoza zeleného stola, musí vyhrať zdravý rozum. "Vlastne by sa mali ľudia z Pirelli postaviť a povedať, že vyrobili dobré gumy; také, aké všetci chceli. A teraz by sa im mali tímy prispôsobiť a postaviť také autá, ktoré to zvládnu," dodal Gérard López.



Whitmarsh o incidente medzi Pérezom a Kimim: Dá sa na to pozrieť rôznymi spôsobmi

27. may 2013 at 23:22 | F1.sk |  NEWS

Kimi Räikkönen označil Sergia Péreza za idiota, ale šéf McLarenu Martin Whitmarsh sa postavil na stranu svojho zverenca. Kontakt dvojice jazdcov považuje Brit za bežný pretekársky súboj.

"Podľa mňa sa tu nemôžeme príliš sťažovať," povedal Whitmarsh. "V Monaku sa takéto veci občas stávajú. Som spokojný s jeho prístupom. Sem tam sa stane, že zájdete priďaleko, ale podľa mňa ukázal skvelé predbiehania. Musím byť spokojný s tým, ako na tom je. Je odhodlaný a bojuje."

"Dá sa na to pozrieť rôznymi spôsobmi: Checo má pocit, že nedostal potrebné miesto a Kimi ho zblokoval, čo chápem. Kimi zasa povie, že si bránil svoju líniu a Checo bol príliš agresívny," pokračoval Martin Whitmarsh. "V motošporte občas musíte riskovať."

"Ak vám to vyjde, tak ste hrdina - ak nie, ostanete sklamaný," vraví nástupca Rona Dennisa. "Checo si poškodil predné krídlo a do brzdových kanálikov sa mu dostal odpad. Preto sa mu brzdy prehriali a napokon aj zlyhali."

Fotky: VC Monaka 2013

27. may 2013 at 13:00 | Didi |  NEWS
Fotky Kimiho z Monaka:


(pre zobrazenie všetkých fotiek klikni na obrázok)


Vyjadrenia tímu Lotus po VC Monaka 2013

26. may 2013 at 22:25 | F1.sk |  NEWS
Kimi Räikkönen, 10. miesto: "Je to deň plný sklamania. Kvôli jednému hlúpemu manévru od Sergia sme stratili množstvo dôležitých bodov, z hľadiska stiahnutia Vettelovho náskoku. Narazil do mňa zozadu. Ak si myslí, že to bola moja chyba, že do zákruty vletel príliš rýchlo, tak asi nevie o čom hovorí. Nie je to prvýkrát, čo do niekoho narazil. Nebol to pre nás ideálny víkend, ale už s tým nič nenarobíme. Získali sme aspoň jeden bod."

Romain Grosjean, nedokončil: "Danielove zadné gumy vyzerali veľmi zle a trápil sa s nimi.Jazdil som za ním takmer 61 kôl, pri brzdení som nemal kam uhnúť. Je tofrustrujúci koniec víkendu, ale skutočná príčina tohto výsledku je tá, že smesa nedostali do tretej časti kvalifikácie. Nebol to úmysel, aby som skončilpreteky na zadnej časti Danielovho auta. Musíme stlačiť tlačidlo reset a sústrediťsa na Kanadu. Verím, že to pre nás bude lepší víkend."

Eric Boullier, šéf tímu: "Toto rozhodne nie je víkend, aký sme si priali. Kimi bol po celý čas bezchybný a jeho preteky bol zničené po tom, čo iný pilot spôsobil zbytočný kontakt. To znamenalo defekt a prakticky zničilo jeho preteky. Romain prežil náročný víkend, ale keď mal pred sebou čistú trať, tak predvádzal fantastickú rýchlosť. Tento víkend sme v šampionáte konštruktérov i pilotov stratili pôdu pod nohami, takže na to budeme tlačiť dvakrát tvrdšie, aby sme to v Kanade napravili. K tým dobrým veciam: sme veľmi hrdí na to, že máme Daft Punk - na verejnosti sa objavili len tretíkrát za posledných dvadsať rokov. Pridali sa k tímu pred pretekmi a rád by som vyjadril poďakovanie spoločnosti Columbia Records za to, že nám pomohla previesť tento koncept do reality. Tím má skutočne jedinečný imidž, a my rozhodne chceme ďalej pokračovať v tomto neortodoxnom prístupe."

Alan Permane, traťový prevádzkový riaditeľ: "V oboch prípadoch sme prežili veľmi frustrujúce preteky. Obaja naši jazdci sa dnes potýkali s premávkou, čo je ale niečo, čo v Monaku očakávate. Jedine, že by ste boli na čele. Romain bol nešťastný, že zasiahol monopost pred sebou a dostal trest v podobe straty desiatich pozícii na štarte Veľkej ceny Kanady, čo našu smolu ešte znásobuje. Kimi jazdil na veľmi slušnej piatej pozícii, no jeho preteky pokazila neskorá zastávka pri mechanikoch, ktorú sme museli spraviť pod vplyvom rôznych okolností. Aj napriek tomu ale dokázal získať v posledných dvoch kolách tri priečky, čím jasne dokázal, že je hladný po úspechu. Teraz sa už pozeráme na Kanadu, kde by sme chceli pokračovať v načatej práci."

Ricardo Penteado, člen tímu Renault Sport F1: "Jeden bod z týchto pretekov je skutočným sklamaním. Najmä v Kimiho prípade, pretože počas 90 percent dĺžky veľkej ceny bol v dobrej pozícii. Čo sa týka motorovej otázky, mali sme dobrý víkend s oboma jazdcami. V oboch prípadoch to boli už tretie preteky, čo nám dáva možnosť určitej flexibility v závere sezóny. Okrem výjazdu bezpečnostného vozidla, kedy sme zaznamenali na Kimiho motore určite problémy bolo všetko v poriadku, čo nám dáva stabilnú platformu pre nadchádzajúce preteky."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
© kimiraikkonen.er.cz / raikkonen-f1.blog.cz | Kimi Raikkonen Fan Site | © 2008 - 2018, All Rights Reserved |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------