História nesúca meno Spa-Francorchamps

23. august 2017 at 9:00 | Majkkonen |  NEWS

Circuit de Spa-Francorchamps je slávna pretekárska trať s bohatou históriou známa najmä vďaka belgickej Grand Prix a vytrvalostnými pretekmi 24 hodín Spa. Jazda na tomto okruhu je vždy veľkou výzvou a tento zážitok ešte umocňuje nebezpečná pasáž Eau Rouge. Okruh Spa-Francorchamps je zasadený do krásnej hornatej krajiny s nezabudnuteľnou prírodou a jeho charakteristika z neho robí unikátne miesto, ktoré si pochvaľujú prakticky všetci piloti a fanúšikovia motoristického športu.

Vznik okruhu Spa-Francorchamps na ktorom sa jazdí Veľká cena Belgicka sa datuje od roku 1920. Pôvodná trať mala trojuholníkový tvar s dĺžkou 15 kilometrov a vznikla spojením troch susediacich obcí Francorchamps, Malmedy a Stavelot, takže pôvodne išlo o okruh poskladaný z bežných medzimestských komunikácií.

Okruh leží vo Valónsku v obci Spa približne 50 km juhovýchodne od mesta Lutych. Pri GP Belgicka býva častým doplnkovým javom dážď. Štatistiky hovoria, že každé tretie preteky sa tu odohrali za mokra. Členitosť a dĺžka okruhu navyše spôsobujú, že v rôznych častiach trate býva odlišné počasie.


Prvé preteky na tomto okruhu boli naplánované na august roku 1921, no vzápätí museli byť zrušené, pretože na štart sa prihlásil iba jeden pretekár. V nasledujúcom roku sa už podobné problémy neopakovali a organizátori sa konečne dočkali svojej premiéry. Nová trať sa rýchlo dostala do povedomia fanúšikov a vybudovala si povesť najrýchlejšej a najnebezpečnejšej trate sveta.

Rok 1924 bol významným míľnikom nielen v histórii belgického Spa-Francorchamps. Motoristický šport totiž po prvýkrát zaznamenal pojem 24 hodín Spa, ktorý je v súčasnosti popri pretekoch 24 hodín Le Mans najzvučnejším a najrešpektovanejším vytrvalostným pretekom. V povojnovom období sa v roku 1950 Veľká cena Belgicka zaradila do novovytvoreného šampionátu Formule 1. Spa-Francorchamps tak patrí spolu s okruhmi v Silverstone a v Monze k "zakladateľom" novodobého seriálu MS Formuly 1.

V 70. rokoch sa v celom šampionáte Formule 1 začínal boj o modernizáciu tratí a zvyšovanie bezpečnosti. Po hrôzostrašnej nehode Jackieho Stewarta z roku 1966, keď skončil jeho monopost BRM prevrátený v pivnici jedného z okolitých domov, okruh Spa-Francorchamps už viac nebol pre pilotov bezpečný.


Devätnásta Veľká cena šampionátu Formule 1, ktorá bola naplánovaná na sezónu 1969 sa tu už neuskutočnila, pretože bola jazdcami bojkotovaná. Formula 1 sa však medzitým usídlila v Zolderi a keby nedošlo k tragickej smrti Gillesa Villeneuva, pravdepodobne by tam ešte určitý čas zostala. Na svoju devätnástu Veľkú cenu si Spa muselo počkať dlhých trinásť rokov. Trať bola medzitým skrátená o polovicu, no stále si zachovala pôvodný charakter. Od roku 1985 sa už definitívne koná Veľká cena Belgicka len v Spa-Francorchamps.

Najúspešnejšími pilotmi F1 na okruhu Spa - Francorchamps sú Michael Schumacher so šiestimi víťazstvami, Ayrton Senna s piatimi a Jim Clark so štyrmi. Rovnako štyri víťazstvá má na svojom konte aj Kimi Räikkönen, ktorý tu dvakrát vyhral vo farbách McLarenu (2004, 2005) a dvakrát vo farbách Ferrari (2007, 2009).
 

Be the first one to judge this article.

New comment

Log in
  Don't you have your own web yet? Create it for free on Blog.cz.
 

Actual articles

Reklama
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
© kimiraikkonen.er.cz / raikkonen-f1.blog.cz | Kimi Raikkonen Fan Site | © 2008 - 2018, All Rights Reserved |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------