Interlagos, "Okruh zrodu šampiónov a legiend F1"

6. november 2018 at 20:28 | Majkkonen |  NEWS
Interlagos, oficiálne však Autódromo José Carlos Pace je pretekársky okruh nachádzajúci sa na predmestí mesta São Paulo v krásnom prostredí medzi dvoma jazerami pôvodne slúžiacimi ako zásobárne pitnej vody.

Okruh svojím pomenovaním vzdáva česť brazílskemu pretekárovi José Carlosovi Pacemu, pôsobiacemu v sedemdesiatych rokoch za tímy F1 March, Surtees a Brabham s ktorým v sezóne 1975 dosiahol práve na tomto okruhu svoje jediné víťazstvo. V roku 1977 José Carlos Pace pri leteckom nešťastí tragicky zahynul.


Napriek ekonomickej kríze v predvojnovom období motoristický šport v Brazílii rozkvital. Dejiskom pretekov bolo Rio de Janeiro ku ktorému sa v roku 1936 pridalo aj São Paulo.

V roku 1938 zakúpili dvaja podnikatelia pôdu v južnej časti mesta, so zámerom vybudovania obytnej štvrte. Dodnes je trať z jednej časti lemovaná obytnými budovami, ale keďže v tom čase celá časť týchto pozemkov nebola pre bytovú výstavbu vhodná, rozhodli sa na zvyšnej časti pozemkov postaviť pretekársky okruh s dĺžkou 7 960 metrov. Tú sa ale kvôli finančným a organizačným problémom podarilo otvoriť až 19. novembra 1939.

Prvé preteky sa uskutočnili o pol roka neskôr. Víťazom sa stal domáci matador Arthur Nascimento Jr. s Alfa Romeo. No na prvú Veľkú cenu Formule 1 si musel Interlagos počkať až do 70. rokov.

Prvá Grand Prix Brazílie sa konala v roku 1972, nešlo však o preteky, ktoré boli súčasťou majstrovstiev sveta. Z víťazstva sa tešil Carlos Reutemann na Brabhame. Domáci favorit Emerson Fittipaldi síce pre poruchu zavesenia svojho Lotusu z pretekov odstúpil, ale na stupňoch víťazov ho zastúpil brat Wilson Fittipaldi na Brabhame, ktorý ukončil preteky na treťom mieste. Organizácia a úspech tejto Grand Prix boli hodnotené veľmi pozitívne a tak sa Brazília stala neoddeliteľnou súčasťou kalendára MS Formule 1. O rok neskôr dokázal na radosť domácich fanúšikov triumfovať ich hrdina Emerson Fittipaldi.

Až do sezóny 1978 bola využívaná pôvodná osem kilometrová verzia Interlagosu. Po tejto sezóne sa však Interlagos na jednu sezónu odmlčal a Veľká cena Brazílie sa presťahovala do Rio de Janeiro na okruh Jacarepaguá, dnes tiež známy ako Autódromo Internacional Nelson Piquet. Po ročnej anabáze v Rio de Janeiro sa preteky v roku 1979 na dve sezóny vrátili opäť na predmestie São Paulo. Okruh si však vyžadoval nutné investície do rekonštrukcie, čo organizátori odmietli a preto sa Veľká cena Brazílie premiestnila späť na okruh Jacarepaguá do Rio de Janeiro. Ten bol dejiskom pretekov MS Formule 1 na ďalších deväť rokov.

Kráľovná motoristického športu natrvalo zakotvila v São Paulo až v roku 1990. Návratu predchádzali rokovania nového starostu Luiza Erundinu s Berniem Ecclestonom. Mesto súhlasilo s prebudovaním okruhu, pričom na tento účel vyčlenilo 15 miliónov dolárov. Na dizajne trate spolu s odborníkmi spolupracoval i domáci hrdina Ayrton Senna. Práce začali koncom roka 1989 a vďaka intenzívnej práci počas celej zimy stihli usporiadatelia pripraviť okruh na pretekanie za neuveriteľných 84 dní. Rekonštrukcia okrem skrátenia trate na 4 325 metrov zahŕňala i výstavbu nových boxov a štartovej veže. Zmodernizovaná a využívaná je tak kratšia, 4,3 kilometrová verzia Interlagosu.

Brazília mala v kalendári svoje miesto skôr na začiatku sezóny. Obrat nastal v sezóne 2004, kedy sa jej dostalo cti organizovať atraktívnu záverečnú Veľkú cenu sezóny. Od tej doby patrila Brazília, ktorá v minulosti priniesla tomuto športu legendy ako Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet, Ayrton Senna, ale aj ďalších víťazov pretekov ako Carlos Pace, Felipe Massa či Rubens Barrichello k hostiteľom posledných, či jednych z posledných pretekov v sezóne. To so sebou prinášalo fakt, že práve na horúcej juhoamerickej pôde sa často rozhodovalo o majstrovských tituloch. Fanúšikovia majú dodnes v pamäti jedny z najdramatickejších vyvrcholení bojov o majstrovské tituly v sezónach 2007 a 2008.
 

Be the first one to judge this article.

New comment

Log in
  Don't you have your own web yet? Create it for free on Blog.cz.
 

Actual articles

Reklama
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
© kimiraikkonen.er.cz / raikkonen-f1.blog.cz | Kimi Raikkonen Fan Site | © 2008 - 2018, All Rights Reserved |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------